Monografia pt. „Green skills in the field of Social Economy”
W ramach projektu „Socially Driven Green Labs” (2021-1-PL01-KA220-HED-000032077) ukazała się monografia pt. „Green skills in the field of Social Economy” autorstwa dr Katarzyny Kowalskiej, dr Elżbiety Szczygieł, dr Pauliny Szyji oraz dr Renaty Śliwy.
Monografia przedstawia zagadnienia teoretyczne związane z zieloną transformacją oraz wyniki badań przeprowadzonych w czterech krajach partnerskich projektu: Belgii, Czechach, Grecji oraz w Polsce. Publikacja stanowi efekt działań realizowanych w pierwszej fazie projektu i jest podstawą do opracowania programu nauczania dedykowanego studentom i nauczycielom kierunków związanych z ekonomią społeczną. Stanowi także źródło informacji o zielonych umiejętnościach niezbędnych do pracy w podmiotach ekonomii społecznej w związku z procesem zielonej transformacji. Przedstawione w niej zostało zaangażowanie podmiotów ekonomii społecznej w różnego rodzaju przedsięwzięcia proekologiczne i poprawę jakości życia lokalnej społeczności.
Głównym punktem odniesienia publikacji są tzw. zielone umiejętności w podmiotach ekonomii społecznej (SEE). W pracy przestawione są one jako główny element zielonej transformacji gospodarki. Zielone umiejętności wymagają odpowiedniego procesu edukacji. Analiza zielonych umiejętności w podmiotach ekonomii społecznej, wśród nauczycieli i studentów, została przedstawiona w ramach prezentacji wyników badań (badań ankietowych i wywiadów pogłębionych). Wyniki te stały się podstawą do opracowania modelu teoretycznego programu SDG labs, ukierunkowanego na skuteczny proces edukacji na rzecz zdobywania zielonych umiejętności przez badane grupy podmiotów.
Monografia opublikowana została w otwartym dostępie:
Katarzyna Kowalska, Elżbieta Szczygieł, Paulina Szyja, Renata Śliwa, Green skills in the field of Social Economy, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2022, ISBN 978-83-8084-892-4, DOI: 10.24917/9788380848924
Publikacja do pobrania pod linkiem
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
prof. dr hab. Jerzy Kasprzak laureatem Konkursu im Prof. Tadeusza Hanauska
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Małopolsce
16-17 listopada 2022 już po raz kolejny w Małopolsce odbędzie się największe, globalne święto przedsiębiorczości, to jest Światowy Tydzień Przedsiębiorczości (Global Entrepreneurship Week). Ta ogólnoświatowa inicjatywa ma na celu promowanie idei „bycia przedsiębiorczym” wśród młodych ludzi.
Rokrocznie – przez jeden tydzień listopada rzesze uczestników przedsięwzięcia na całym świecie spotykają się z przedsiębiorcami, przedstawicielami instytucji wspierających biznes, pracownikami szkół wyższych, gotowymi do dzielenia się wiedzą i zdobytym doświadczeniem. To również okazja do podsumowania szeregu inicjatyw realizowanych w trakcie danego roku, które ukierunkowane są na budowanie kreatywnej społeczności i wspieranie postaw przedsiębiorczych.
Koordynacji wydarzenia w Polsce podjęła się Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. Województwo Małopolskie już po raz trzynasty jest oficjalnym partnerem Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, koordynując wydarzenie na poziomie regionu.
Program Tygodnia Przedsiębiorczości Uniwersytetu Pedagogicznego
„Social Economy 2022. Social entrepreneurship towards challenges of Circular Economy”.
W dniach 20-21 października 2022 r. w naszym Instytucie miała miejsce kolejna, szósta już edycja międzynarodowej konferencji naukowej: „Social Economy 2022. Social entrepreneurship towards challenges of Circular Economy”
organizowana przez:
Katedrę Przedsiębiorczości i Innowacji Społecznych, Katedrę Ekonomii i Polityki Gospodarczej, Instytut Prawa, Ekonomii i Administracji, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
we współpracy z:
Faculty of Business Administration PRAGUE UNIVERSITY OF ECONOMICS AND BUSINESS, Department of Business Administration UNIVERSITY OF MACEDONIA, Wydziałem Ekonomii i Zarządzania POLITECHNIKI OPOLSKIEJ, Katedrą Ekonomii Ekologicznej UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, Katedrą Ekonomii UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO, Zakładem Zarządzania Przedsiębiorstwem i Zakładem Ekonomii POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ im. I. ŁUKASIEWICZA.
W pierwszym dniu konferencji odbyły się m.in. wystąpienia keynote speakera: dra inż. Lukáša Válka z Prague University of Economics and Business, który wygłosił prezentację pt. Co-production in social entrepreneurship. Później rozpoczęła się sesja EMES, największej europejskiej organizacji skupiającej badaczy zajmujących się ekonomią społeczną. Ponadto swoje prezentacje wygłosili prelegenci ze Słowacji, Estonii, Grecji i Polski.
Drugi dzień również obfitował w bardzo ciekawe prezentacje, które rozpoczęło wystąpienie drugiego keynote speakera: Prof. Jasona Papathanasiou z University of Macedonia, który wygłosił prezentację pt. Multiple criteria decision aid to support sustainable policies.
Kolejnym wydarzeniem w tym dniu były praktyczne warsztaty naszego partnera – Urzędu Statystycznego w Krakowie, organizowane w tym roku pod hasłem: Przykłady wskaźników gospodarki obiegu zamkniętego dostępne w bazach danych statyki publicznej i Eurostatu. Po warsztatach odbyła się dyskusja panelowa z udziałem ekspertów z zakresu ekonomii społecznej pod hasłem: Droga do przedsiębiorczości społecznej. Znaczenie zapisów ustawy o ekonomii społecznej dla powstawania i rozwoju przedsiębiorstw społecznych w Polsce. Współorganizatorem tego wydarzenia był Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.
Strona konferencji: https://ipea.uken.krakow.pl/se-2022/
Zobacz zdjęcia z wydarzenia:
IV Konferencja Nowe technologie i sztuczna inteligencja
Trzecie spotkanie Partnerów projektu “Socially Driven Green labs”
W dniu 16 września br. odbyło się trzecie ponadnarodowe spotkanie partnerów projektu „Socially Driven Green labs”. W wydarzeniu, zorganizowanym w formie stacjonarnej przez gospodarza – Uniwersytet Macedoński – z możliwością połączenia on-line, wzięli udział przedstawiciele Instytucji Partnerskich z Czech, Grecji, Belgii i Polski.
Głównym tematem spotkania było omówienie zakończonego procesu tworzenia raportu po badaniach ankietowych wśród trzech grup docelowych. Celem badań było określenie stanu wiedzy oraz umiejętności i kompetencji w zakresie zielonej transformacji i gospodarki cyrkularnej.
Kolejnym elementem spotkania były trwające prace nad Galerią On-line, która będzie gromadzić różnego rodzaju materiały dydaktyczne, dzięki którym można rozwijać umiejętności ekologiczne. Ponadto rozpoczęła się dyskusja nad kształtem SDG Labs Teachers Handbook. Teachers’ Handbook będzie służył nauczycielom uczelni jako przewodnik, który pomoże im poruszać się po materiałach edukacyjnych, innowacyjnych metodologiach i zielonej terminologii opracowanej na potrzeby projektu SDG Labs. Przedstawiciele Uniwersytetu Macedonii zaprezentowali również pierwsze pomysły na symulacyjne modele biznesowe – pierwsze zapowiedzi wydają się obiecujące, ale przed wszystkimi partnerami jeszcze wiele pracy. Na koniec partnerzy omówili program podnoszenia kwalifikacji i szkołę letnią. Wydarzenie to jest zaplanowane na przyszły rok, więc jest to czas na dokonanie pierwszych ustaleń dotyczących miejsca, czasu trwania i liczby uczestników. Więcej szczegółów zostanie uzgodnionych podczas spotkań online – wszyscy partnerzy zauważyli, że dobrą praktyką jest spotykanie się online przynajmniej raz w miesiącu.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
Zaproszenie
Inauguracja roku akademickiego 2022/2023 w Instytucie Prawa, Ekonomii i Administracji UP
Drodzy Studenci pierwszego roku!
Z niecierpliwością czekamy, aby powitać Was w murach naszej Uczelni!
Poniżej znajdziecie ważne informacje o spotkaniu inaugurującym rok akademicki 2022/2023:
- Inauguracja Prawo studia stacjonarne – pobierz informacje
- Inauguracja Ekonomia Społeczna I stopnia – pobierz informacje
- Inauguracja Administracja I i II stopnia – pobierz informacje
Wkrótce podamy informację o pozostałych spotkaniach inauguracyjnych dla pozostałych pierwszych roczników. W przypadku studiów niestacjonarnych odbędą się one w trakcie pierwszego zjazdu.
Pamiętajcie, aby polubić nasz profil na Facebooku! Tam też znajdziecie mnóstwo ważnych informacji!
UWAGA!
Harmonogramy zajeć – w wersji roboczej – dostępne są pod linkiem: https://ipea.uken.krakow.pl/harmonogramy-zajec-semestr-zimowy-2022-2023/
Harmonogramy – nowy rok akademicki 2022/2023
Szanowni Państwo Studenci
Trwają prace nad rozkładem zajęć. Harmonogramy są w trakcie wprowadzania do systemu Uczelnia XP.
>>>Pod linkiem więcej informacji w sprawie harmonogramów <<<
Uwaga – udostępnione harmonogramy są w wersji roboczej i mogą ulec zmianie.
Terminy zjazdów – studia niestacjonarne 2022/2023
Terminy zjazdów dostępne do pobrania:
Podsumowanie projektu INN@SE – Innovative social entrepreneurship with youth engagement
Pracownicy Katedry Przedsiębiorczości i Innowacji Społecznych w okresie od kwietnia 2020 r. do września 2022 r. realizowali szereg działań w ramach projektu INN@SE – Innovative social entrepreneurship with youth engagement. To międzynarodowy projekt, finansowany przez Komisję Europejską, który miał na celu przeprowadzenie badań i wypracowanie rozwiązań służących wspieraniu przedsiębiorczości społecznej młodych ludzi. Przedsięwzięcie realizowane było we współpracy z partnerami z Włoch (ART-ER – Societa Consortile Per Azioni), Macedonii Północnej (Organization for Social Innovation „ARNO”) i Jordanii (Desert Bloom for Training and Sustainable Development).
Najważniejsze rezultaty i efekty projektu to:
- publikacje naukowe, w tym dwie monografie;
- stworzenie bazy dobrych praktyk w zakresie przedsiębiorczości społecznej na świecie;
- przygotowanie gry edukacyjnej poświęconej rozwijaniu kompetencji w obszarze przedsiębiorczości społecznej;
- opracowanie programu szkoleniowego dla osób pracujących z młodzieżą;
- zebranie i opublikowanie rekomendacji w celu poprawy usług mających na celu pomoc w rozwijaniu przedsiębiorczości społecznej;
- zorganizowanie czterech Innovathonów, w trakcie których młodzi ludzie kreowali pomysły biznesowe na rozwiązanie problemów społecznych;
- zorganizowanie międzynarodowego seminarium naukowego, debaty o przedsiębiorczości społecznej, szkolenia dla osób pracujących z młodzieżą, grup fokusowych z interesariuszami, i wielu innych wydarzeń.
Ponad 500 młodych ludzi i ponad 100 interesariuszy z 4 krajów było bezpośrednio zaangażowanych w działania projektowe.
Wszystkie rezultaty projektu dostępne są na stronie https://innose.up.krakow.pl/results/
Zachęcamy do zapoznania się z newsletterem podsumowującym działania projektowe https://innose.up.krakow.pl/…/Inn@se-PL-Newsletter…
*********
Projekt INN@SE – Innovative social entrepreneurship with youth engagement finansowany jest przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+ Partnerstwa strategiczne.