RISE UP - Resilience, Innovation, and University Student Empowerment through reflective Climate Education and Action

RISE UP jest międzynarodowym projektem badawczo-edukacyjnym ukierunkowanym na wsparcie transformacyjnego podejścia do przeciwdziałania zmianie klimatu.

Opis projektu:

Zmiany klimatu są jednym z najpoważniejszych wyzwań współczesnego świata. Młode pokolenia, w tym studenci, będą musiały mierzyć się z konsekwencjami kryzysu klimatycznego, dlatego kluczowe jest przygotowanie ich do działania i adaptacji. Wielu badaczy oraz instytucji międzynarodowych (np. ONZ, UE) wskazuje na edukację jako kluczowy element walki z kryzysem klimatycznym. Społecznie odpowiedzialne uczelnie wyższe mają obowiązek kształtowania przyszłych liderów, którzy będą działać na rzecz zrównoważonego rozwoju i odporności społeczeństwa. Wspieranie studentów poprzez edukację refleksyjną i działania proklimatyczne jest inwestycją w przyszłość – zarówno jednostek, jak i całych społeczności. Takie działania odgrywają istotną rolę w kształtowaniu postaw sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi.

Projekt RISE UP to międzynarodowe przedsięwzięcie o charakterze interdyscyplinarnym, na styku nauk społecznych, nauk ścisłych (o środowisku) i ekopsychologii. Celem projektu jest wsparcie transformacyjnego podejścia do przeciwdziałania zmianie klimatu poprzez 1) zrozumienie, w jaki sposób refleksyjna edukacja i działania proklimatyczne mogą wzmacniać odporność studentów i wspierać ich innowacyjność, 2) wzmocnienie transformacyjnych i ekologicznych kompetencji i umiejętności studentów i wykładowców szkół wyższych.

Realizacja projektu badawczego zakłada zgromadzenie materiału empirycznego o charakterze pierwotnym i wtórnym oraz wykorzystanie ilościowych i jakościowych metod analizy, w szczególności: desk research; badania sondażowe – ankieta (wśród studentów) i pogłębiony wywiad częściowo standaryzowany (z wykładowcami, ekspertami ds. edukacji klimatycznej oraz studentami); eksperyment edukacyjny - wdrożenie refleksyjnych metod nauczania na wybranych kursach i pomiar ich wpływu (przed i po interwencji). Projekt zakłada adaptację ram GreenComp (Komisja Europejska, 2022) dla edukacji uniwersyteckiej, przekształcając je w „Transformative Climate Resilience Education Framework (GreenComp) and Educators Toolbox”, poprzez transdyscyplinarne podejście, które obejmuje metody myślenia projektowego, ekopsychologię, tradycyjną wiedzę ekologiczną i strategie edukacyjne. Wnioski uzyskane w wyniku realizacji badań zostaną wykorzystane i przekształcone w cyfrowe uczenie się i innowacje technologiczne, poprzez stworzenie: „Climate Resilience and ESG Action Assessment App” oraz „Interactive Knowledge Hub”.

Konsorcjum projektowe:

Projekt opiera się na założeniu, że skuteczne podejście do przezwyciężenia wyzwań w obszarze zmian klimatu może być reprezentowane przez metodologię otwartej innowacji opartej na międzysektorowym procesie współpracy. Projekt realizowany jest przez multidyscyplinarne konsorcjum złożone z 6 partnerów z 5 różnych krajów europejskich, którzy wnoszą do projektu komplementarne kompetencje i doświadczenie, reprezentując różne sektory (szkolnictwo wyższe, badania naukowe, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa). W skład konsorcjum wchodzą:

  • ACEEU - Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities (Niemcy) – lider
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)
  • Fundación Universidad Europea del Atlántico (Hiszpania)
  • SYNTHESIS Center for Research and Education (Cypr)
  • People of 2050 (Dania)
  • The Vision Works - tvw GmbH (Niemcy)

 

Zespół projektowy z ramienia UP tworzą pracownicy Katedry Przedsiębiorczości i Innowacji Społecznych:

  • dr hab. Dorota Murzyn, prof. UKEN (koordynator projektu 31.12.2024 – 31.12.2025)
  • dr Wojciech Maciejewski (koordynator projektu 1.01.2026 – 30.11.2026)
  • dr Iwona Lupa-Wójcik (koordynator projektu 1.12.2026 – 30.09.2027)
  • dr Marta Czyżewska,

 

Czas trwania projektu: 31.12.2024 – 30.09.2027

Nr projektu: 2024-1-DE01-KA220-HED-000246800

Strona projektu (wkrótce)

 

Aktualności z projektu